לוגו הורטל מכונות

מהי מחרטה ובאיזה מצבים כדאי להשתמש בה?

אם ניקח בידנו בורג, נשים לב שמדובר ברכיב קטן בעל פסים בראשו ולכל אורכו. רכיבים מהסוג הזה הם רכיבים קטנים, אשר מצריכים יכולת דיוק ביצירת המאפיינים הקשורים בהם. רכיבים אלו מיוצרים במסגרת תהליך שנקרא עיבוד שבבי, שם כולל למספר פעולות, שלכולן תכלית אחת- להפוך חומר גלם נתון למוצר שאנו מעוניינים בו.

אחת מהפעולות שכרוכות לעיתים בתהליך העיבוד השבבי היא החריטה, תהליך בסיסי בעיבוד השבבי המשמש לייצור חלקים גליליים שבהם כלי החיתוך נע בצורה ליניארית בזמן שחומר העבודה מסתובב. פעולת החריטה, הקיימת כבר שנים לאורך ההיסטוריה, היא למעשה הורדת חומר בעזרת סכין חריטה, על ידי עיבוד סיבובי מסביב לעוּבָּד. היא יכולה לכלול הורדה של פני השטח של חומר הגלם לטובת הקטנה או ריקון, קידוחים מדויקים, יצירת חריצים להברגות, ואפילו יצירת חלקי עבודה גדולים וארוכים בכמויות בודדות או בייצור גדול של אלפי רכיבים בשבוע. בזכות התפתחות המכונות והטכנולוגיה, כיום קיימים מרכזי חריטה מתוחכמים שיכולים גם לבצע מגוון פעולות כרסום וקידוח, ולייצר חלקים פרקטיים לתעשייה לצד חלקים לשימוש יומיומי ולצרכי אומנות.

סוגי מחרטות 

מחרטות קיימות בגדלים שונים ובכושר עבודה משתנה בהתאם לייעודן. מצד אחד, ניתן למצוא מחרטה פשוטה יחסית, כמו זו המשמשת לעיבוד עץ. מחרטות מהסוג הזה משמשות לביצוע עיבוד שבבי ידני. מהצד השני, ניתן למצוא מחרטות המשולבות במכונות CNC, שהינן מכונות אשר מסוגלות לבצע בעצמן את כל תהליך העיבוד השבבי. המחרטות נבדלות בניהן גם בסוג החומר אותו יש לעבד- עץ, מתכת ועוד. כל חומר הוא בעל רמות קושי משתנה, מה שמצריך כלי חריטה / סכינים מסוגים שונים (סכיני פלדה, סכיני חרסינה ועוד). כל סכין כזו גם מכוונת ליצירת חיתוך בעומק ועובי משתנה- חלקן מסוגלות לחתוך עמוק יותר (ולכן להוריד יותר חומר מהעובד) וחלקן מסוגלות לבצע חיתוך שטחי יותר.

 

בחירת המכונה המתאימה

מחרטה אשר מיועדת לנגרייה קטנה שונה, כמובן, ממחרטה המיועדת למפעל גדול, שמייצר מוצרים מגוונים ברמת דיוק גבוהה. בין אם מדובר ברכישת מחרטה עצמאית ובין אם מדובר ברכישת מחרטה כחלק מרכישת מכונה לעיבוד שבבי ממוחשב, ישנו צורך שתהליך החריטה, כמו שאר תהליכי העיבוד, יתבצעו באופן המדויק ביותר, על מנת להעניק תוצר סופי ברמה גבוהה. כאשר אתם רוכשים מכונה לביצוע עיבוד שבבי כלשהו, שימו לב לא רק למבחר המוצרים המוצעים לכם ולאיכותם, אלא גם לשירות הניתן בחברה בזמן שלאחר הרכישה- על פי רוב, מכונות לעיבוד שבבי הן מכונות מורכבות יחסית, כך שבמקרה וישנה בהן תקלה, המיומנות הנדרשת לתיקון המכונה הינה גבוהה.

מחרטה ידנית וממוחשבת

כיום קיימות מגוון מחרטות בגדלים ובקיבולת שונות, מדגמים דו-ציריים ועד למכונות עם צירי כלים סיבוביים וצירים שניים, אשר כולן נועדו להגדלת פרודוקטיביות הייצור של המפעל. הפעלת המחרטה יכולה להיות ידנית או ממוחשבת (CNC), כאשר השוני הגדול בין שתי השיטות הוא באופן הפעולה. בעוד בהפעלה ידנית, נדרש איש מקצוע מיומן להפעלת המוכנה, כולל הנעת והחלפת ראשי העיבוד בהתאם לצורך, בהפעלה ממוחשבת הכל נעשה בצורה אוטומטית, מדוקית יותר ובאופן ממוחשב, זאת לאחר תכנון מדויק של התהליך.

תוכנת ה MAZATROL- לתכנות ידידותי, יעיל ומהיר

במרכזי החריטה של MAZAK התכנות נעשה בעזרת MAZATROL, שפת תכנות שנועדה לטפל בחלקים פשוטים או מורכבים. ה-MAZATROL למעשה עוקף את השימוש ב G-Code ובכך מאפשר גם למפעילים חסרי ניסיון לפתח במהירות ובקלות תוכניות עיבוד על רצפת הייצור ממש. בתחילת התכנות, מגידירים את חומר הגלם המיועד בעזרת שאלות, את מידות ואורכי החלקים הרצויים, ועוד. על פי הנתונים, ה-MAZATROL בונה תוכנית הכוללת חישוב אוטומטי של הקואורדינטות, המיקום הנדרש של אינדקס הכלים, תנאי חיתוך ותהליכי העיבוד אופטימליים.

למגוון סוגי המחרטות של HORTAL >>>

 

אולי יעניין אותך גם:

התוכנות החכמות של MAZAK

תעשיית העיבוד השבבי עומדת מול אתגרים רבים, בינהם מוצרים מסוגים...

עיבוד שבבי מדויק

עיבוד שבבי, או הסרה של חלקים מחומרי גלם שונים, הוא...
MAZAK 5 AXIS Variaxisi-600 SmoothX

מכונת CNC- האם לקנות מכונה חדשה או יד שנייה?

עבודה עם מכונת CNC מבטיחה עבודה מדויקת עם תפוקה גבוהה...

יש לכם שאלה על מה שקראתם? צרו איתנו קשר

דילוג לתוכן